Dietetyka jest jedną z gałęzi branży medycznej, która rozwija się w zaskakująco szybkim tempie. Z jednej strony jest to spowodowane ciągle rozwijającą się cywilizacją, która funduje nam nieustanny pośpiech i stres, w wyniku czego brakuje nam czasu dla siebie. Szczególnie widać to po naszym odżywianiu, a jedzenie typu fast food nie sprzyja dobremu funkcjonowaniu organizmu. Z drugiej strony wiele osób próbuje po prostu dostosować się do pewnego kanonu piękna i utrzymać zgrabną sylwetkę.
Zarówno jedna, jak i druga grupa coraz chętniej korzysta z porad dietetyka, który ma na uwadze przede wszystkim prawidłowe funkcjonowanie organizmu. W ostatnim czasie regularnie zwiększa się liczba dietetyków, jednak wielu opornie idzie prowadzenie biznesu. Brak pomysłu na rozsławienie swojej działalności to ich największa zmora, dlatego konieczne jest rozplanowanie i wprowadzenie w życie strategii marketingowej. Jeśli więc planujesz założyć własny biznes lub już go posiadasz i zastanawiasz się nad tym, jak go rozwinąć, powinieneś dokładnie przeanalizować swoje dotychczasowe działania oraz zaktualizować je.
Strategia marketingowa jest zespołem działań, za pomocą których firma maksymalizuje swoje zyski. Pierwszym zadaniem powinno być zbadanie sytuacji na rynku usług w zakresie dietetyki. Oznacza to, że należy ocenić, w jakim kierunku i jak szybko zmieniają się uwarunkowania gospodarki oraz działania konkurencji. To pozwoli nam określić pewne wymagania rynkowe, które powinniśmy spełnić, by firma dobrze prosperowała.
Kolejnym krokiem jest zbadanie potrzeb potencjalnych konsumentów naszych usług, a przede wszystkim grup, na których zainteresowaniu szczególnie nam zależy. Trzeba więc jednocześnie podjąć się pozycjonowania docelowych grup odbiorców. Od tego będzie zależeć wygląd dalszych działań marketingowych. Nie można w tym wszystkim pominąć określenia szans i zagrożeń na rynku, a także słabych i mocnych stron naszej firmy. Pomoże to skupić się na podejmowaniu odpowiednich zadań. Ostatnim elementem strategii jest wybór instrumentów marketingu mix. Najbardziej popularną koncepcją jest w tym wypadku tzw. 4P, która skupia w sobie produkt, cenę, dystrybucję oraz promocję. Koncepcja ta została z czasem poszerzona o dodatkowe 3P: ludzi, proces i świadectwo materialne, czyli czynniki wpływające na obraz firmy w oczach klientów.
Określenie koncepcji i jej elementów jest niezwykle istotne. Najbardziej rozlegle prezentuje się element promocji. W jej ramach możliwych jest wiele wariantów. Składają się na nią: reklama, public relations, sprzedaż osobista oraz promocja sama w sobie. Każdy ze składników tego elementu jest tak samo ważny. Promocja ma za zadanie skłonić konsumenta do zakupu produktu lub skorzystania w usług poprzez odpowiednie zachęcenie. Sprzedaż osobista jest bezpośrednim kontaktem nabywcy ze sprzedawcą, z kolei public relations, czyli popularny PR ma utrzymywać jak najlepsze relacje z otoczeniem. Za sprawą reklamy informuje się o istnieniu działalności, pozyskując tym samym klientów.
Reklama jest płatną metodą komunikacji firmy z otaczającymi ją ludźmi. Inwestycja w nią w zamiarach ma przynosić jak największe zyski.
Ma ona kilka funkcji: informacyjną, perswazyjną oraz przypominającą. Służy więc ona zarówno do skutecznego wprowadzenia produktu i usługi na rynek, jak i do utrzymania go poprzez pozyskiwanie stałych klientów. Form takiej reklamy istnieje wiele. Niektórzy stawiają na tradycyjne papierowe ulotki i bilbordy, które przynoszą rezultaty głównie w zasięgu lokalnym. Chcąc rozwinąć swój biznes na większą skalę, trzeba skorzystać z możliwości, jakie niosą nam powszechne środki masowego przekazu. Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim Internet. Korzysta z niego większość osób i liczba ta ciągle rośnie, nie tylko wśród młodych. Pozwala on dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców jednocześnie. Współpraca z właścicielami różnego rodzaju stron internetowych jest niezwykle efektywna, szczególnie jeśli witryny te są znane i często odwiedzane.
Polecenie oferowanych przez nas usług w sieci to wiarygodna metoda, która również jest często wykorzystywana. Oprócz tego warto także założyć własną stronę internetową. Da nam to większą samodzielność i niezależność, a także umożliwi umieszczenie większej ilości informacji o naszej działalności, jak na przykład zakładka z kontaktem, dni i godziny przyjęć. Możliwe jest nawet wprowadzenie rejestracji online. Dużą popularnością cieszą się ostatnio usługi oferowane przez Internet, których oferty umieszcza się na swoich witrynach. Mowa tutaj o sprzedaży jadłospisów online, oczywiście po odpowiednich konsultacjach – mówią specjaliści od marketingu z carted. Pozwala to dietetykowi na pracę zdalną, a pacjent może w ten sposób korzystać z jego usług nawet z odległości wielu kilometrów.
Strategia działań marketingowych jest podstawą dla utrzymania się na rynku dóbr i usług pośród rosnącej w siłę konkurencji. Dzięki niej uda nam się osiągnąć sukces, a częste jej aktualizowanie zwiększy szanse na lokalne przodowanie w branży.