Jak wzmocnić organizm zimą? Skuteczne rady dotyczące naszego żywienia

Zima to okres mrozów, wirusów, które zmniejszają układ odpornościowy każdego z nas. Ilość energii i witalności nagromadzonej przez nas w okresie letnim, może nie wystarczyć na uchronienie naszego organizmu przed infekcjami. W okresie zimowym szczególnie podatne na choroby są dzieci oraz osoby starsze. Co powinniśmy spożywać zimą aby zwiększyć układ immunologiczny swój i naszych najbliższych?

Pamiętaj o zjedzeniu ciepłego śniadania!

W okresie letnim zazwyczaj nie mamy ochoty na spożywanie pierwszego posiłku w formie ciepłej. Zimą jest to bardzo ważna kwestia, która pomoże uchronić nas przed wirusami. Świetną propozycją na zimowe śniadanie jest przygotowanie omletu z warzywami, które są szczególnie ważne w naszej zimowej diecie. Warzywa dostarczają nam niezbędnych witamin potrzebnych do ochrony naszego organizmu.

Drugą, świetną alternatywą na zimowy, pierwszy posiłek jest zjedzenie owsianki przygotowanej na mleku, z dodatkiem, owoców i miodu, który jest cennym produktem spożywczym, zwłaszcza w okresie zimowym. Miód zawiera acetylocholinę, która obniża ciśnienie i poprawia krążenie krwi, dzięki czemu nasze ciało będzie odporne na panujący na zewnątrz mróz. Miód ma właściwości przeciwzapalne, wzmaga rozwój umysłowy i oczyszcza nas organizm, dlatego w czasie zimy poleca się spożywanie go w dużej ilości, zwłaszcza przez dzieci.

Dla osób, którym zależy na szybkim i zdrowym śniadaniu, świetną opcją jest przygotowanie szybkich kanapek z pieczywa pełnoziarnistego, razowego lub bułek orkiszowych czy grahamek. Takie pieczywo jest bogate w kwas foliowy, fosfor, żelazo i witaminy z grupy B. Kanapki możemy obłożyć sałatą, twarogiem lub niskotłuszczowym serem żółtym, a wierzch uzupełnić pomidorem, szczypiorkiem czy papryką. Takie śniadanie z pewnością dostarczy nam prawidłowej dawki energii, która pozwoli na wykonywanie codziennych obowiązków.

Ważnym elementem naszego śniadania jest napój, który spożywamy przed wyjściem z domu. Jeśli na śniadanie przygotowaliśmy kanapki, które nie są ciepłą formą posiłku-powinniśmy zadbać o wypicie ciepłego, rozgrzewającego napoju. Dobrym rozwiązaniem jest ciepła herbata z dodatkiem cytryny, miodu czy łyżki konfitury lub herbata z suszu owocowego z dziką różą, żurawiną i porzeczką.

Co warto jadać w okresie zimowym?

zdrowe-jedzenieKapusta kiszona i ogórki są naturalnym probiotykiem i posiadają wiele witamin i soli mineralnych, dzięki czemu istotnie wzmacniają nasz układ odpornościowy. Produkty te są świetnym źródłem witaminy C, B6, B12, żelaza czy potasu. Podczas zakupów kapusty i kiszonych ogórków, koniecznie zwróć uwagę na to czy produkt nie jest KWASZONY. Taka żywność nie ma nic wspólnego z naturalną kiszonką, jest zwyczajnie zalewana octem, nie zachodzi więc proces fermentacji i może to niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Najlepszym sposobem jest przygotowanie własnych przetworów na zimę. Dzięki temu mamy pewność, że w naszych produktach nie znajduje się chemia i są one w 100 % naturalne i zdrowe.

Produkty fermentowane czyli kefir, maślanka, jogurt naturalny zawierają zdrowe bakterie probiotyczne. Wzmacniają naszą florę bakteryjną i działają przeciwwirusowo. Powinniśmy unikać kupna produktów smakowych. Lepszą i zdrowszą opcją jest dodatek własnych owoców, czy miodu do produktów o smaku naturalnym.

Orzechy są świetnym źródłem cynku, wzmacniającego odporność oraz witaminy E posiadającej właściwości antyoksydacyjne. Witamina E przyczynia się do zdrowego wyglądu naszych włosów, skóry i paznokci. Zarówno orzechy włoskie jak i laskowe są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Regulują one nasz metabolizm i zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Nieprawdą jest więc, że orzechy są kaloryczne i mogą spowodować tycie. Świetnie wpływają one na naszą pamięć i koncentrację, obniżają poziom cukru w naszej krwi oraz działają antydepresyjnie. Badania wykazały, że osoby jadające regularnie orzechy są odporne na wystąpienie chorób serca i nowotworów.

Warzywa korzeniowe takie jak marchew, seler, ziemniaki, rzodkiew czy buraki zawierają składniki odżywcze, minerały i witaminy takie jak żelazo, wapń, potas, magnez i witamina C, które są niezbędne w naszej zimowej diecie. Zwiększą one naszą odporność na infekcje. Świetną opcją spożywania warzyw korzeniowych jest tez imbir, który oczyszcza nasz organizm z toksyn oraz wspiera procesy trawienne. Możemy dodać go do gorącej herbaty czy przyprawić nim potrawy, zaznacza dietetyk Anna Mruk.

Owoce takie jak jabłka i cytrusy, obowiązkowo powinny znaleźć miejsce w naszym jadłospisie. Jabłka posiadają wiele witamin i mają właściwości przeciwzapalne. Cytrusy są świetną dawką witaminy C oraz antyoksydantów, które zapobiegają infekcjom. Pamiętajmy aby przed spożyciem, dokładnie umyć owoce w ciepłej wodzie. Mogą być one spryskiwane silnymi, chemicznymi substancjami bakteriobójczymi, szkodliwymi dla naszego zdrowia. Istnieją również specjalne płyny przeznaczone do mycia owoców.

Jeśli dopadnie Cię infekcja- Pamiętaj o czosnku!

Czosnek jest świetnym sposobem zwalczania wirusów i bakterii. Jest naturalnym antybiotykiem, posiadającym związki flawonoidowe, aminokwasy, witaminy B1, B2, C, sole mineralne takie jak potas, wapń, magnez. Czosnek posiada właściwości podobne do aspiryny. Skutecznie zapobiega infekcjom układu oddechowego, obniża gorączkę, ułatwia odkrztuszanie i udrażnia drogi oddechowe. W naszej diecie zimowej powinniśmy znaleźć miejsce dla czosnku. Szczególnie ten surowy jest najlepszą ochroną naszego organizmu. Aby zmniejszyć intensywność zapachu wydzielanego przez surowy czosnek, możemy jeden ząbek rozłożyć na naszych kanapkach z dodatkiem wędliny i innych warzyw. Dobrym sposobem na pozbycie się zapachu czosnku jest spożycie świeżej pietruszki. Jeśli nie chcemy jednak spożywać czosnku w wersji surowej, możemy dodać go do gotujących się potraw.

W okresie zimy szczególnie ważna jest nasza dieta, która powinna być bogata w witaminy i minerały. Pamiętajmy aby spożywać dużą ilość owoców, warzyw korzeniowych oraz kapusty kiszonej i ogórków kiszonych. Bardzo ważnym elementem w naszej diecie zimowej są też orzechy, miód i czosnek. Spożywanie takich produktów pozwoli nam na uchronienie siebie i swoich najbliższych przed infekcjami, które przynosi nam zima.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *